Verantwoord, voor jezelf - Reisverslag uit Velden, Nederland van Gezondopwegmaar - WaarBenJij.nu Verantwoord, voor jezelf - Reisverslag uit Velden, Nederland van Gezondopwegmaar - WaarBenJij.nu

Verantwoord, voor jezelf

Door: Michael van Gemen

10 Augustus 2017 | Nederland, Velden

Onlangs kwam ik er achter dat je op de site
een voedingsdagboek bij kan houden.
Het mooie is, dat je er de eerste 30 dagen gratis gebruik van kan maken.

Nu lijkt mij 30 dagen ruim voldoende om te leren hoe je, als je wilt, je dagelijkse voedingspatroon kan aanpassen om voldoende mineralen/vitamines binnen te krijgen.
En hoe je je cholesterol, eiwit, verzadigd vet en calcium inname op een (voor jou) verantwoord niveau kan krijgen.

Bovendien kan je het natuurlijk ook invullen voor je (kleine) kind en er zo achter komen wat een plak kaas, teveel melk, eieren, en vleeswaren op brood nog bovenop het stukje vlees 's avonds, voor dat lijfje betekenen.

Meten is weten !
Ook was ik benieuwd of het loonde om veel fruit en groente te variëren.
Uiteraard is het goed voor je portemonnee (aanbiedingen, seizoenen) en voor de variatie in eten.
Maar ik bedoel voor je vitamines en mineralen inname.

Alle fruit en groente bevat; calcium, eiwit, vitamines en mineralen en vezels.
Alle fruit en groente bevat geen; cholesterol, verzadigde vetten.

Samenvatting;
Het is erg goed om te variëren met fruit en groente omdat het erg wisselt hoeveel ze van elke vitamine of mineraal bevatten.
Daarnaast wordt een portie groente altijd gezien als 200 gram,
dat is meer dan je denkt !
2 Stuks fruit en 200 gram groente is eigenlijk onvoldoende om je ADH te halen.

Meer fruit en meer groente is voor iedereen aan te raden.
Wanneer je meer plantaardig en minder dierlijk eet, dan gaat dat vanzelf.

Uiteraard zit in vlees/vis verschillende mineralen en vitamines (dieren eten ook plantaardig), maar bedenk of je dat elke dag wilt eten tezamen met teveel calcium, eiwit, verzadigde vetten en cholesterol en zonder vezels.
Of wil je dat misschien gaan afwisselen?

Minder dierlijk en iets meer plantaardig..
Verantwoord het, voor jezelf.