Vroeger aten we ook vlees - Reisverslag uit Velden, Nederland van Gezondopwegmaar - WaarBenJij.nu Vroeger aten we ook vlees - Reisverslag uit Velden, Nederland van Gezondopwegmaar - WaarBenJij.nu

Vroeger aten we ook vlees

Door: Michael van Gemen

14 September 2017 | Nederland, Velden

Een veelgehoorde uitspraak.
Want hoe kan vlees niet gezond voor je zijn als wij 'altijd al' vlees hebben gegeten.

Nu is het natuurlijk niet zwart/wit, al voelt dat voor mij wel zo.
Je hebt ook nog kwaliteit en kwantiteit van vlees, én hoeveelheid en kwaliteit van je eigen beweging én het eten van 'slechte bijproducten' (alles wat bewerkt is).

Vroeger, rond 1900, aten 'we' per jaar 54 kilo vlees/vis..
Nu, 2014, eten 'we' per jaar 76 kilo vlees en 17 kilo vis (93 kg).

Rond 1913 consumeerden we zo'n 18 kilo/jaar bewerkte suiker.
Nu, 2017, consumeren we zo'n 44 kilo/jaar.

(De WHO adviseert om maximaal 10% van de dagelijkse energie-inname uit suikers te halen. Dat komt neer op 18,2 kilo/jaar)

"Ongeraffineerde suiker bevat allerlei vezels, mineralen, enzymen en vitaminen. Deze stoffen heeft je lichaam nodig om suiker goed te verteren. Al deze ‘goede’ stoffen worden tijdens het raffineren uit de suiker gehaald."

Vroeger, 1909, consumeerden we zo'n 133 kilo/jaar aan melkproducten.
Nu, 2017, consumeren we 221.5 kilo/jaar aan melkproducten.

Op deze site staat het 'mooi omschreven' dat de consumptie 'best meevalt', maar ze raden wel maar 164 kg/jaar aan.

En dan vermeld ik nog niet al het bewerkte vlees dat 'we' nu eten en 100 jaar geleden niet.

World Health Organization
Maar wanneer is vlees bewerkt? Dat is eigenlijk al het vlees dat gerookt, gedroogd of gezouten is, of waar conserveringsmiddelen aan zijn toegevoegd.
In het algemeen is al je broodbeleg bewerkt en is het dus beter om minder ham, bacon en salami te eten. Ook rookworsten, knakworsten en speklappen vallen in deze categorie. Gehakt, hamburgers of een tartaartje kúnnen bewerkt zijn.

Wereldwijd wordt de oproep om minder vlees te eten steeds groter. De impact van vleesproductie op het klimaat, milieu en ontbossing zijn hiervoor belangrijke redenen. Ook het wereldwijde verlies aan biodiversiteit is voor een groot deel gerelateerd aan veeteelt.
Daarnaast wordt men zich steeds meer bewust van het hoge antibioticagebruik in de vee-industrie, dat een potentieel gevaar vormt voor de volksgezondheid. Bovendien wijzen steeds meer onderzoeken erop dat diverse bewerkte vleesproducten niet gezond zijn. Ook komen er regelmatig voedselschandalen aan het licht en stuit het enorme dierenleed steeds meer mensen tegen de borst.

"Slechts 15 procent van de volwassenen eet de aanbevolen hoeveelheid van dagelijks 200 gram groente."

(aanbevolen= minimale inname)

Health is the new Wealth