Fitness/Bells & Omega vetten - Reisverslag uit Velden, Nederland van Gezondopwegmaar - WaarBenJij.nu Fitness/Bells & Omega vetten - Reisverslag uit Velden, Nederland van Gezondopwegmaar - WaarBenJij.nu

Fitness/Bells & Omega vetten

Door: Michael van Gemen

Blijf op de hoogte en volg

24 Augustus 2017 | Nederland, Velden

Vandaag nieuwe Dumbbells van 5kg/stuk en een nieuwe kettlebell van 16kg besteld.
De oefeningen zitten er al behoorlijk in, de kleinere gewichten gebruik ik voor de herhalingen en de techniek.
De zwaardere gewichten zijn dan voor de spieropbouw.

Groot verschil als je aangeeft te willen hardlopen/trainen/fitness of met cross-fit wilt beginnen.
Iedereen geeft aan dat dat goed is, gezond en heeft tips of kent iemand die je advies wilt geven.
Maar geef je aan dat je gezonder gaat eten en vlees/zuivel gaat vermijden, kijkt de meerderheid je scheef aan alsof je gek bent.

Gezond(er) leven en eten doe je voor jezelf en je naasten en laat de rest maar denken. Wel leuk als mij gevraagd wordt hoe lang ik 'dit vol ga houden' en of ik mij nog wel goed voel.
Zelf ben ik benieuwd hoe lang anderen 'het nog vol houden' en of zij zich nog wel goed voelen..


Omega-3 vetten. Een beladen onderwerp al vanaf dag 1 dat ik plantaardig ben gaan eten.
Zoveel mensen weten 100% zeer zeker dat die onmisbaar zijn (zijn ze ook) en dat je ze alleen via vis binnenkrijgt (is niet zo).
Ook 'weet iedereen' dat je balans met Omega-6 vetten goed moet zijn, en daarom voldoende O-3 binnen moet krijgen (deels waar).


Feit; de balans van Omega 3 en 6 vetten in je lichaam moet in goede balans zijn om je gezondheid niet te veel te belasten waardoor je ontstekingsreacties kan krijgen.
En daardoor (onder andere) je kans op hart-en vaatziekten vergroot.

De ideale balans ligt tussen 3:1, 2:1 en 1:1, Omega-6:Omega-3.


En dan begint het;
Omega-6 is ook onmisbaar en zelfs gezond (echt waar) en dus zal je nergens horen of lezen, tenzij je goed zoekt, dat je er niet teveel van moet consumeren.
Alles met cholesterol en vetten (Dierlijke producten) bevatten Omega-6, alsmede oliën.

En om de verhouding -6 en -3 in balans te krijgen, is overal het advies: verhoog je inname van -3,
in plaats van Verlaag je inname van -6 !
In Amerika is de gemiddelde verhouding 25:1 en in Europa 15:1

De ADH van Omega-3 vetten is 2-3 gram. En dus zou je volstaan met 2-9 gram Omega-6.
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/omega-3.aspx
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18408140

Omega-3 vetten zitten niet alleen in vis, maar ook in groene groenten, noten en is toegevoegd aan margarine.
Wanneer je plantaardig eet krijg je automatisch zowel Omega-3 als -6 in voldoende mate binnen én in de juiste balans.

Bedenk voor jezelf, wil ik de juiste balans bereiken door mijn Omega-3 inname te verhogen
(wat ook weer zijn eigen problemen, zoals verhoogt risico op bepaalde vormen van kanker met zich meebrengt)
of verlaag ik mijn inname van Omega-6
(wat veelal gebonden is aan producten met hoog cholesterol en vet-gehalte én op zichzelf in te grote hoeveelheden ook niet gezond is)


Mijn beslissing heb ik ruim een maand geleden genomen en daar kom ik niet meer op terug.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 28 Juli 2017
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 9279

Voorgaande reizen:

29 Juli 2017 - 29 Juli 2069

Vegan/Plantaardig sinds 22-07-2017

28 Juli 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: