60 Dagen Plantaardig - Reisverslag uit Velden, Nederland van Gezondopwegmaar - WaarBenJij.nu 60 Dagen Plantaardig - Reisverslag uit Velden, Nederland van Gezondopwegmaar - WaarBenJij.nu

60 Dagen Plantaardig

Door: Michael van Gemen

Blijf op de hoogte en volg

21 September 2017 | Nederland, Velden

Vandaag is het 60 dagen geleden dat ik mijn beste beslissing ooit heb genomen.
Plantaardig gaan eten en geen (tot bijna geen) dierlijke voeding meer te consumeren.

Behalve dat het mijn gezondheid enorm heeft verbeterd, ben ik actiever geworden. Ik merk dat ik meer open met mensen praat, vriendelijker en vrolijker ben. Op mijn werk ben ik enthousiaster en productiever.
Thuis doe ik meer met mijn gezin en slaap ik beter, waardoor ik ondanks mijn avonddiensten er op tijd uit kan.

Al met al sta ik fitter, gezonder en meer ´mindfull´ in het leven.

Alleen ondanks dat ik steeds meer aangesproken wordt door mensen die bewustere keuzes maken, blijft er altijd een groep die liever 10 pillen (tegen; vermoeidheid, hoge cholesterol, slapeloosheid, futloos zijn, hoge/lage bloeddruk, chronische aandoeningen, pre-diabetes etc etc)
per dag innemen dan dat ze voor hun eigen gezondheid anders gaan eten.


Daarom even kort; wat doen 'we' melkkoeien aan?

Laten we er vanuit gaan dat koeien, denkende wezens met gevoelens zijn.
Ze beseffen dat zij leven, er andere koeien zijn en er niet-koeien zijn.
Dat ze moedergevoelens en emoties hebben en een algeheel besef van wat er in hun directe omgeving gebeurt.

Levenscyclus melkkoe;
Geboren worden
Na 1 dag bij de moeder weggehaald worden
(Het kalf wordt acht weken eenzaam opgesloten, in die eerste weken heeft het kalf een enorme zuigbehoefte. Samen met andere kalfjes zouden ze elkaars urine zuigen.)
In 15 maanden gemest tot zo'n 400 kilogram
Na die 15 maanden zwanger gemaakt
Na 9 maanden wordt eerste kalf geboren
Kalf wordt na 1 dag zogen (en schoonlikken) weggehaald
Koe wordt elke dag meermaals gemolken tot het weer zwanger wordt gemaakt
Na 9 maanden wordt tweede kalf geboren
Kalf wordt na 1 dag zogen (en schoonlikken) weggehaald
Koe wordt elke dag meermaals gemolken tot het weer zwanger wordt gemaakt
(Om voldoende melk te blijven geven, moeten melkkoeien tweemaal per anderhalf jaar een kalf krijgen.)
etc. etc.

'Normaal'
"Een contact tussen moeder en kalf van vijf minuten is al voldoende om een sterke koe-kalfband te laten ontstaan. De eerste week is het kalf volledig gefixeerd op de moeder, daarna gaat het ook met andere kalfjes spelen"
"Als er niet door de mens wordt ingegrepen, verlaat het kalf de moeder als het zes tot tien maanden oud is."

Dan kan je mij wijsmaken wat je wilt over bewegingsruimte en/of goed voer, maar hier begin je al met enorm dierenleed.

Dan het kostenplaatje;
Wat levert 'de melkkoe' op voor de boer.
2 Op de 3 boeren 'verdient' 0,30 euro per liter. De rest tot 35 cent/liter.

Een melkkoe levert zo'n 8.000 liter per jaar;
Per jaar; 2.400,- tot 2.800,- Bruto
Per maand; 200,- tot 234,-
Per dag; 6,58 tot 7,67

Kosten aan voer/mestafvoer
Gemiddeld per dag; 5,18

Brutowinst per koe per dag; 1,40 tot 2,49
(Brutomaandopbrengst 42,60 tot 75,75)

Daar gaat natuurlijk nog belasting af, loon voor personeel, incidentele kosten, algehele bedrijfskosten (verzekering ed.)

En je kan begrijpen dat er weinig extra aandacht is voor het welzijn van dat beest dat de boer nog net geen geld kost en minimaal oplevert.
Daarom zijn er stallen met 20.000-40.000 koeien.
Daarom worden ze in recordtempo's gemolken terwijl de ontstekingspus er nog aan hangt.
Daarom wordt er weinig aan de gezondheid van zo'n beest gedaan (pijn, ontstekingen, wonden, leed) tenzij het levensbedreigend is.

En wat krijgen wij er voor terug?
Een liter pak melk in de supermarkt van 0,75 euro vol met antibiotica, hormonen, stress en leed.

Onder het mom; melk is goed en moet !
En voor de niet-melkdrinkers; alles met zuivel bevat die melk.


https://www.wakkerdier.nl/vee-industrie/koeien

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/20-01-2014/uitgemolken-koeien/

Health is the new Wealth

(hah, ik zie nu pas de woorden: Plant-aardig en Dier-lijk..)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 28 Juli 2017
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 9296

Voorgaande reizen:

29 Juli 2017 - 29 Juli 2069

Vegan/Plantaardig sinds 22-07-2017

28 Juli 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: