Minder zuivel (angstcultuur) - Reisverslag uit Velden, Nederland van Gezondopwegmaar - WaarBenJij.nu Minder zuivel (angstcultuur) - Reisverslag uit Velden, Nederland van Gezondopwegmaar - WaarBenJij.nu

Minder zuivel (angstcultuur)

Door: Michael van Gemen

Blijf op de hoogte en volg

01 Augustus 2017 | Nederland, Velden

Veganist worden deed ik voor mijn gezondheid.
In al het dierlijk voedsel (vlees, eieren, zuivel) zitten goede dingen tezamen met slechte dingen (vet, zout, mogelijke ziektes).

Nu ik al 10 dagen alleen plantaardig eet, voel ik mij geweldig.
Ik wil niet meer elke dag voor de tv hangen, ik wil graag actief zijn; lekker naar buiten, schoonmaken, sporten, met mensen afspreken.
Het heeft mij op meerdere manieren wakker geschud.

Zo wakker dat ik niet meer blind kan zijn voor het effect van veeteelt en de zuivelindustrie op de wereld, maar dat ga ik hier niet herhalen. Dat gaat wel op facebook.

Zoveel mensen vragen en komen met reacties;
"Is dat wel gezond, minder zuivel?"
"Waarom mag ik geen zuivel meer?"
"Ja maar het is toch niet slecht?"

Vreemd genoeg komen die 'gezond' vragen van mensen (iedereen, ook jij en ik) die fastfood eten, chips en snoep en frisdrank nuttigen.
Dat doen we bewust en als we naar de Macdonalds gaan zijn we even 'blind' voor het feit dat het slecht voor je is.
En dat is prima ! Lekker !

Maar oh wee, als er aangekaart wordt dat je gerust minder zuivel mag.

Dus kort de feiten over zuivel (melk, kaas, yoghurt, vla, slagroom, kwark),
het wordt gemaakt van groeivloeistof voor kalfjes.
Om zo snel mogelijk van 30 kilo naar 180 kilo te gaan.

Mij maak je niet wijs dat het dus niet van nature bommetje vol zit met vet !
Niet alleen dat, ook hormonen en mogelijke ziektes zitten erin.

"Maar hoe kom ik dan ooit aan voldoende eiwitten en calcium?"
Goede vraag.
Uit alle groenten en fruit.
En voor de herhaling, als je voldoende eet en gevariëerd krijg je (bijna) onmogelijk een calcium tekort en helemaal onmogelijk een eiwit tekort.

"Ja maar mijn kind in de groei kan toch niet zonder melk?"
Waarom niet ?
Wat zit er in zuivel dat onmisbaar is, en je nergens anders krijgt?

Dus, praktisch. Geen zuivel is prima (in mijn ogen het beste) maar elke slok minder is gezonder, voor jou én je kind.
Je bent niet verplicht sojamelk te drinken, net als bij vlees hoef je het helemaal niet te vervangen door iets soortgelijks.

Wanneer je gezond en gevariëerd eet krijg je via groenten, aardappelen, pasta, rijst en fruit alles binnen wat je nodig hebt

https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/
is je vriend ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 28 Juli 2017
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 9319

Voorgaande reizen:

29 Juli 2017 - 29 Juli 2069

Vegan/Plantaardig sinds 22-07-2017

28 Juli 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: