Avondeten met meer groente - Reisverslag uit Velden, Nederland van Gezondopwegmaar - WaarBenJij.nu Avondeten met meer groente - Reisverslag uit Velden, Nederland van Gezondopwegmaar - WaarBenJij.nu

Avondeten met meer groente

Door: Michael van Gemen

Blijf op de hoogte en volg

15 Augustus 2017 | Nederland, Velden

Toch lastig, altijd weer bedenken wat we gaan eten.
Zelfs met 'gewoon' vlees toch elke dag weer.

Of je nu wilt overstappen naar plantaardig of wilt minderen met vlees (of niet),
het is voor iedereen goed om eens te bedenken of je aan je 200 gram groente (minimaal) en 2 stuks fruit (minimaal) komt.

Hoe kom je aan die 200 gram (als je het nog niet eet) en hoe kom je boven die 200 gram ?

Zoals ik kook zijn er 3 'hoofdsoorten' van eten.
Pasta, rijst, aardappelen.
Daarnaast kan je voor jezelf bedenken of je pizza, soep, pannenkoeken, burrito's, of iets dergelijks ook zo ziet.

Pasta.
Wat voor ons goed werkt; maak een kleine salade erbij.
Behalve dat je door de pasta verschillende groenten kan doen,
heb je al snel een bord groente met (te) weinig pasta.
Een salade van bv;
IJsbergsla (een hele, bewaar in de koelkast en je eet er 3x van)
Paprika (vaak goedkoop als 'stoplicht')
Komkommer (ook makkelijk te bewaren met stukje folie)
En een dressing op basis van azijn (ipv yoghurt..)
Heerlijk fris en je eet toch extra groente.

Rijst.
Hier kan je veel mee variëren.
Variatie met smaakmakers; een woksaus, 'paste' of andere saus.
Eigenlijk alle groenten kunnen er door/bij.
Broccoli, boontjes, bonen, champignon, courgette, bloemkool etc.
Wat ook zeker kan; 'Koude' groenten er langs.
Paprika, Komkommer, Wortel voor een frisse 'bite'.
Of met iets meer moeite; bruschetta (met groente) https://www.leukerecepten.nl/bruschettas/

Maar dan, wat wij (Nederlanders) het meest eten; aardappelen/vlees/groente.
Zonder vlees wordt dat aardappelen en groente..

Wat je niet wilt is een bord met kale aardappels en een berg (1 soort) groente erlangs.
telkens maak ik minstens 2 groenten.
Vaak is dat 1 vers, en 1 uit een potje.
Voor het gemak en ook de variatie.
Vers is wat steviger en uit een potje zachter.
Broccoli en rode kool. Sperziebonen en bruine bonen. Prei en erwtjes.
Van 2 soorten elk 100 gram is prima, en gemakkelijker om meer te eten.

Maar zonder vlees heb ik geen jus!
Klopt, en mijn oplossing is; aardappels (vastkokend) koken, in stukjes snijden en 2-3 minuten bakken. Beetje kruiden erover en klaar.

Maar verse groente kan je beter kort koken, dat lust ik niet!
Dat kan, zeker als je uit potjes bent gewend.
Mijn oplossing; kook het goed zacht en een volgende keer iets korter koken. Stap voor stap wen je aan die 'harde' groente.

Maar 2 groenten koken én aardappels koken, ik kom pannen tekort!
Mijn oplossing; kook de verse groente en de aardappels, en als je de aardappels even gaat bakken kan je in die lege 'aardappelpan' het potje groente in 2-3 minuten warm maken.

Ik wil dit wel, maar mijn partner/kind niet!
Tja, probeer het te verdelen. Zij hun stukje vlees en toch verschillende groenten op het bord.

Al die 'saaie' groenten, mijn partner/kind vind er niks aan!
In elke supermarkt hebben ze een rek vol kruiden, ook al staat er dat het voor vlees of vis is bedoeld, betekent het niet dat het niet over de aardappelen/groenten kan.
Strooi over die 'smakeloze' sperziebonen of broccoli.

Uiteraard kan je er ruim mee beginnen en dan (net als de kooktijd) langzaam afbouwen.


Extra variatie; walnoten, amandelen, cashewnoten etc op je bord.

Smakelijk !!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 28 Juli 2017
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 9314

Voorgaande reizen:

29 Juli 2017 - 29 Juli 2069

Vegan/Plantaardig sinds 22-07-2017

28 Juli 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: